باستان شناسان

ارائه دهنده خدمات مشاوره ای کنکور کارشناسی ارشد و دکتری باستان شناسی

باستان شناسان

ارائه دهنده خدمات مشاوره ای کنکور کارشناسی ارشد و دکتری باستان شناسی


ماده­گرایی فرهنگی

انسانشناس فقید ماروین هریس رویکرد نوتحولگرایانه وایت و استیوارد تصفیه و تصحیح نمود به عنوان دیدگاهی که او آنرا ماده­گرایی فرهنگی خواند. ماده­گرایی فرهنگی یک استراتزی پژوهشی است که بر روی فناوری، زیست محیط و عوامل اقتصادی به عنوان کلید تعیین کننده در تحول اجتماعی-فرهنگی متمرکز شده است. ماده­گرایان فرهنگی همه سیستمهای اجتماعی-فرهنگی را به زیرساخت، ساخت و رو ساخت تقسیم کرده­اند. زیرساخت شامل فناوری و اعمال صورت گرفته برای توسعه دادن یا محدود کردن تولید منابع پایه همچون خوارک، پوشاک و پناهگاه است.  ساخت متشکل از اقتصاد خانگی(Domestic)( ساختار خانوادگی، تقسیم خانگی نقشهای کار، سن و جنسیت) و اقتصاد سیاسی( سازمان سیاسی، طبقه، کاستها، پلیس و ارتش) است. روساخت شامل فلسفه، هنر، موزیک، مذهب، ایده­ها، ادبیات، تبلیغات، ورزشها، بازیها، علوم و ارزشها است.

بر اساس نظریه ماده گرایی-فرهنگی، زیرساخت به طور اساسی تعیین کننده ساخت و روساخت سیستمهای اجتماعی-فرهنگی است. همچنانکه زیرساخت تغییر کند، ساخت و رو ساخت نیز بر طبق آن شاید تغییر کند. فناوری، انرژی و عوامل زیست محیطی برای پیشرفت تمامی ابعاد جامعه ضروری است. تمام جوامع بایستی روشهای را برای به دست آوردن خوراک و پناهگاه تدبیر نمایند و آنها بایستی دارای یک فناوری و انرژی کافی برای فراهم کردن بقاء و تدوام جمعیت باشند. اگرچه ماده گرایان فرهنگی انکار نمی­کنند که جزءهای روساختی و ساختی جامعه شاید تحول فرهنگی را متاثر سازند، آنها عوامل زیرساختی به عنوان جزی مهمتر می­نگرند. این دیدگاه نظری نشاندهنده بسط بنیادها ایجاد شده توسط وایت و استیوارد است.

نقدهای ماده­ گرایی فرهنگی

انواع گوناگونی از انتقادات به پارادایم نظری ماروین هریس از ماده گرایی فرهنگی روانه شد. یکی از انتقادات اصلی انتقاد مشابه در زیست بوم شناسی فرهنگی است. به این معنی که، هریس به طور بسیار انحصاری بر عوامل زیست محیطی تاکید کرده و ارزشهای و باورهای اجتماعی، مذهبی و سیاسی را نادیده گرفته است. به علاوه، ماده گرایی تاریخی تمایل به پافشاری بر مکانیزمهای زیرساختی دارد که اکیداً تعیین کننده ساخت و روساخت جامعه است. این منتج به فرمی از جبرگرایی تکنولوژیکی می­گردد که دیدگاهی بسیار ماشین گرایانه در تحلیل شرایط اجتماعی و فرهنگی درون یک جامعه است.همچنانکه نقادان جبرگرایی تکنولوژیکی ذکر کرده­اند، سطح پیشرفت تکنولوژیکی چیزی درباره پیچیدگی مذهب، خویشاوندی، خانواده و سیستمهای زناشویی و هنر و غیره به ما نمی­گوید. در نهایت، پارادیم هریس اهمیت نمادگرایی و زبان و نفوز این عوامل بر باورها و انگیزه­های مردم را به خوبی مطرح نمی­کند.

هریس در تعدادی کتاب به تمامی این انتقادها پاسخ داد. او پذیرفت که او بر زیرساخت به عنوان تعیین کننده میسری که جامعه حول آن متحول خواهد شده، تاکید داشته است. با این وجود، هریس پیشنهاد کرد که این منتقدان تلاش وی برای اثبات نمودن اینکه چطور جنبه­های ساختی و روساختی جامعه نقشی را در شرایط تاثیرگذار بر تحول فرهنگی و اجتماعی ایفا می­کرده­اند را نادیده گرفته­اند. او نشان داد که هنگامیکه او جبرگرایی زیرساختی را بحث می­کند، او این را در مفهومی «احتمالی» استفاده کرده است. به عبارت دیگر، او از فرم قاطع و محکم جبرگرایی اجتناب نموده و پیشنهاد کرده است که یک زیرساخت ویژه در احتمالات یا گرایشاتی به خلق شکلهای معینی از ساخت یا روساخت در یک جامعه نتیجه خواهد داد. هریش ذکر کرد که ایده­ها، باورها و ارزشهای را می­توانند مکانیزمهای پس خوارندی فراهم کرده و تغییر در جامعه را پدید آورند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی